27 Dec
27Dec


 הידעת כי יש ביכולתך להשפיע על מוח תינוקך כבר בהריון? מחקרים חדשים מראים כי מוח התינוק משקף את רמת הדלקתיות של אימו בעת ההריון.

 דלקתיות היא תגובה נורמלית של הגוף לזיהום, סטרס, מחלה אוטואימונית, השמנת יתר וגורמים נוספים, שחלקם נמצא בשליטתנו.

 במחקרים שפורסמו לאחרונה, נמצא כי רמת דלקתיות גבוהה במהלך ההריון פוגעת בהתפתחותו המוחית של העובר ומתבטאת מאוחר יותר בפגיעה ביכולות קוגניטיביות ומנטליות של הפעוט, לרבות בעיות קשב וריכוז, ואוטיזם. לפי המחקרים נמצא קשר בין רמת דלקתיות גבוהה בהריון לבין אופן ארגון רשת הנוירונים במוח ומכאן השפעה שלילית על תפקוד מוח הפעוט.

 במחקר שבוצע באוניברסיטת OHSU מפורטלנד אורגון, נבדקה רמת הדלקתיות בדם האם באמצעות הסמן IL6 המוכר כבעל תפקיד בהתפתחות מוח העובר. כמו כן, נערכה לתינוקות בדיקת דימות פונקציונלי (fMRI) בגיל 4 שבועות ואחריו בגיל שנתיים, בדיקת רמות ביצועים מוחיים (working memory) מבחן מפתח הצופה יכולת אקדמית ולעיתים גם לקויות נפשיות.
במחקר נמצא כי - רמות גבוהות של סמן הדלקתיות במהלך ההריון קשורות לירידה ברמת הזיכרון בפעוטות. כמו כן, נמצאה השפעה על אזורי המוח הקשורים ליכולות חברתיות, נפשיות ויכולות קוגניטיביות נוספות.
 מחקר זה מצביע, שוב, על יכולתנו להעצים או לפגוע בעתיד ילדינו - במקרה זה דרך רמת הדלקתיות המשפיעה על התפתחותו המוחית ויכולתו הקוגניטיבית של ילדנו ואולי אף על בריאותו הנפשית.

 ידוע שסטרס גבוה, אורח חיים יושבני ותזונה בלתי מאוזנת, מגבירים את רמות הדלקתיות. על- מנת ליצור איזון נכון ולייצר סביבה מיטבית לך ולילדך, חשוב לזהות את הגורמים הרלוונטיים, העשויים להשפיע לקראת ובעת ההריון. 

 אם העניין קרוב לליבך - פני עוד היום למרכז תפוח ירוק וביחד נתאים עבורך דרך ייחודית, שתאפשר לך לעשות את השינוי וליהנות מהדרך. 

 צילום: יצירה מהבטן קרן ליברמן
Rosenberg MD Baby brains reflect maternal inflammation, Nat Neurosci.;21(5):651-653 (2018).
 Rudolph, M. D. et al. Nat. Neurosci. https://doi.org/10.1038/ s41593-018-0128-y (2018).
 Spann, M. N., Monk, C., Scheinost, D. & Peterson, B. S. J. Neurosci. 38, 2877–2876 (2018).

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.